Drama
Hoe zouden ze deze vraag beantwoorden? Met welke ideeën zouden ze komen?
Ik stelde de vraag: “Wat te doen als een schildknaap niet goed genoeg is om ridder te worden?”
Deze interessante vraag was gebaseerd op de vraag, die stond in de handleiding van de geschiedenismethode. Het was een extra opdracht. Het zette mezelf ook aan het denken.
Een ridder in opleiding die ongeschikt was voor ridder. Was dat ooit voorgekomen? Ik kon het me bijna niet voorstellen. Er kwamen direct beelden in me op over de ridders van de ronde tafel en…
Het waren toch allemaal stoere, galante en capabele mannen?
Die ochtend voor dag en dauw, stelde ik de vraag aan de groep. We waren lekker wakker en scherp.
Dat laatste waren de leerlingen zeker.
Het eerste antwoord luidde: “Hem vermoorden”
In mijn hoofd klonk nogmaals het antwoord van de leerling. Deze werd overstemd door het harde gelach van de kinderen. Ik waagde een nieuwe poging. Ik zette in op mijn intonatie en mimiek. Ik maakte duidelijk, dat het hier om een serieuze vraag ging.
Het tweede antwoord was dan ook een stuk sociaal wenselijker: “Hij moet dan meer oefenen met bijvoorbeeld zwaardvechten”
Ik schatte zo in, dat we nu klaar waren voor “out of the box” oplossingen. Ik zette voorbeeldig de 21ste eeuwse vaardigheden in tijdens deze les. Ik was in mijn nopjes.
Ik liet dan ook met hoge verwachtingen, nog een leerling aan het woord. Die sprak terwijl hij zijn schouders ophaalde: “Je laat hem gewoon meevechten en dan wordt het vanzelf opgelost”
Ik herhaalde het antwoord verbluft hardop. Ik kon het zelf niet nalaten om beschamend van verbazing mee te lachen. Ondertussen maakten de kinderen allerlei schermbewegingen en geluiden die er op wezen dat de dood bijna intrad.
Het mondde uit in een dramales.
Afbeelding: scène uit Monthy Python (Holy Grail)