Duim
‘Bent u op YouTube?!’
Een leerling van groep 3 slingert deze uitspraak met een oerkracht door het klaslokaal. Tegelijkertijd staan verschillende kinderen van hun stoel op en beginnen uitbundig op de grond te springen. Hun ogen glanzen en kijken verrukt naar het verlichte scherm.
‘Hoeveel duimen heeft u?!’
Het uitzinnige gedrag van de kinderen overvalt me, wanneer ik mijn zelfgemaakte verhalen filmpje klaarzet op het Digibord.
Deze video heb ik opgenomen voor de groepen die meedoen aan het project vanuit het Teylers museum: Geluksvogels.
Vervolgens heb ik het opgeslagen op het youtube kanaal van de school. Collega’s kunnen het inzetten ter verduidelijking en verrijking van het culturele project.
Ik had er niet bij stilgestaan dat het ingeslepen logo van youtube zo’n overweldigende reactie zou opleveren.
Als losgelaten kuikens piepen de leerlingen om antwoorden op de vragen over youtube en met name de hoeveelheid duimpjes.
Ik reageer op de vraag over de duimen alsof ik onder een steen heb gelegen:
‘Duimen? Hoeveel duimen? Eens even kijken. Ik heb op de film mijn handen over elkaar. Je ziet ze niet.’ Ik kijk naar mijn eigen handen en zeg: ‘Ik heb er 2.’
Voordat ik het vertelfilmpje aanzet predik ik nog moralistisch dat het me niet om de likes gaat, maar of ze het leuk vinden.
Na het bekijken barst het spontane opbieden los. Het klaslokaal verandert in de filmset van ‘The Wolf of Wall Street!
‘Juf, u krijgt van mij 10 duimen!’
Een jongetje komt met glimmende oogjes naar mij toe:
‘ U krijgt van mij 150.000 likes!’
Ondertussen bewegen een aantal kinderen alsof ze al op het scherm drukken.
Deze middag heeft er voor gezorgd dat het idee om filmpjes op youtube te zetten, in versnelling is gekomen.
Ik heb een kanaal aangemaakt waar ik vanaf nu mijn filmpjes openbaar plaats.
Thumbs up!