got

 In verhalen

De vraag luidde: “Waar denk je aan bij geschiedenis?”
Of anders geformuleerd: “Wat hoort bij geschiedenis?”

Met die opdracht gingen de kinderen aan de slag in groep 5. Heel benieuwd was ik naar hun voorkennis. Hadden de leerlingen een beeld bij dit vak? Waar dachten ze aan?

Op elk papier verscheen, na onderling overleg in groepjes, van alles: oorlog, bloed, Romeinen, oude spullen, verhalen.

En…juf…

“Juf?”, vroeg ik aarzelend aan de leerling, die het trots had opgeschreven.

Ik keek de leerling vragend aan. Ondertussen perste ik een aarzelende glimlach op mijn gezicht.

Van alles ging door mijn hoofd: Was het zo erg? Ik zag er toch uitgerust uit na mijn vakantie? Moet ik make up overwegen? Nee, geen botox!

De leerling legde mij overtuigd en vastberaden uit: “U hoort erbij. Zonder u leren we toch geen geschiedenis? U geeft het.”

Mijn inmiddels ingehouden adem liet ik weer de vrije loop. Ja, natuurlijk. Ze had helemaal gelijk. Ik kon weer oprecht vriendelijk lachen.

De andere volgeschreven bladen las ik opgelucht door, tijdens mijn verdere rondgang in het lokaal. Mijn humeur herstelde zich. Het viel me in ene op dat ik mij in goed gezelschap begaf. Twee groepjes hadden God opgeschreven.

Met het vak geschiedenis komt het wel goed dit schooljaar, heb ik zo het vermoeden

Laat ik me daarnaast vooral concentreren op spelling…

Op het blad met de woordspin stond…got

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search