Leven

 In verhalen

” Hoezo begint z’n leven dan pas? Het is toch al begonnen?!”

Deze opmerking kwam spontaan naar boven bij een leerling van groep 4 tijdens het kijken van een filmpje over de steenarend die het nest verliet en aan het leven begon, volgens de voice-over. Tja, wat antwoord je dan als leerkracht die op het punt staat om te transformeren naar verhalenverteller met het verhaal over Arend?

Ik gaf geen antwoord. Is daar wel een antwoord op? Om niet te veranderen in filosoof ( van alle markten thuis in ’t onderwijs ) startte ik geleidelijk het verhaal over Arend. Tijdens de vertelling paste ik de techniek toe om van de alleswetende verteller te schakelen naar Arend arend. De reactie van de kinderen was heel lonend. Terwijl ik stoer door de kring paradeerde met mijn sterke vleugels en beweerde dat ik het hoogst kon vliegen, gniffelden de kinderen.

Tijdens het vertellen heb ik nog niet eerder meegemaakt dat iemand ( jong/oud ) vroeg: ” Wanneer begint het verhaal?” of ” Is het verhaal afgelopen?”

Morgen ga ik tijdens de laatste creatieve middag met een andere groep kinderen het verhaal van Arend ons laten overkomen:)

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search