Sleutelmoment

 In verhalen

De verrukte ogen van de luisteraars puilen bijna uit mijn laptop. Zij slaan tegelijkertijd beide handen voor de opengesperde monden. 

Voor de camera houd ik een enorme grote goudkleurige sleutel. 

Deze spontane reactie is zeer welkom als verteller in de klas. In de klas? 

In het klaslokaal zijn 3 kinderen fysiek aanwezig. De rest van de klas wacht de testuitslag af voor Covid. Zij zijn online via Teams. Hun eigen meester is ziek en ik val in. 

Ik heb voor die middag een extra Teams meeting aangemaakt voor de liefhebbers van een Russisch sprookje.

Voorzien van een sprankelende achtergrond en met op schoot een knuffel, zitten de leerlingen van groep 4 aandachtig te luisteren. Zeker op het moment wanneer die enorme sleutel tevoorschijn komt.

Zij hebben hun microfoon uit. Af en toe flitst er een virtueel applaus door een van de beeldschermhokjes. 

Het is wel even schakelen van 3 ‘grote’ kinderen naar kinderen in die statische minuscule vierkantjes.

De reactie op de sleutel doet me dan ook goed. Enthousiast vertel ik verder over het meisje die 3 sleutels krijgt van een witte duif.

Een van de sleutels gaat in een deurtje waarachter verrukkelijk eten staat. Op de vraag: ‘Wat voor eten is er achter de deur?’, schakel ik over naar de kinderen live in het lokaal.

In mijn ooghoeken zie ik al snel virtuele oranje handjes oppoppen. Er schiet door me heen dat ik de ‘real life’ kinderen ook betrokken wil houden. Wat een schakelmomenten tijdens deze vertelling.

Dan is het heel motiverend dat deze jonge kinderen ook door een levenloos beeldscherm heen kunnen spatten, met hun overduidelijke lichaamstaal.

Op mijn netvlies zijn de wijde ogen in combinatie met de uitroepende monden een heerlijk moment om op terug te kijken.

Dit is het sleutelmoment voor mij van deze dag!

Nieuwsgierig naar het verhaal met de sleutels? Veel luisterplezier!

 

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search